Γεια χαρά, Επισκέπτης
Όνομα χρήστη: Κωδικός: Να με θυμάσαι

ΘΕΜΑ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής

Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 15:53 #1

  • River
  • Το Άβαταρ του/της River
  • Offline
  • God Tmaxista
  • ΓΙΩΡΓΟΣ
  • Δημοσιεύσεις: 8964
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ ΑΠΟ ΑΓΓΕΛΙΕΣ

Τι προσέχουμε όταν αγοράζουμε από ιδιώτη; Τι κοιτάμε στο πιθανά μελλοντικό μας σκούτερ; Πού πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή. Παγίδες, δόκανα και ενέδρες… Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα θα μπορείτε να διαβάζετε στο scooternet.gr, που σε τακτά διαστήματα θα αναρτάται ένα καινούργιο άρθρο για την επιστήμη του «αγοράζειν το σωστό μεταχειρισμένο». Με την ολοκλήρωση της σειράς των άρθρων, θα έχετε γίνει κι εσείς βαθύτατοι γνώστες της αγοράς και όχι μόνο: θα μπορείτε, πλέον να διδάσκετε την τέχνη…

Ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει να μην αγοράσετε από κατάστημα μοτοσυκλετών το μελλοντικό σας σκούτερ, εφόσον έχετε διαπιστώσει πως στην «ελεύθερη αγορά» των ιδιωτών, θα βρείτε ίσως την ίδια ποιότητα, σε χαμηλότερες τιμές. Η προσοχή που πρέπει να επιδείξετε είναι τεράστια, ειδικά στην περίπτωση αγοράς μεταχειρισμένου σκούτερ – γιατί με την αγορά του μπορεί να ξεκινήσει και μια μεγάλη περιπέτεια εξόδων και προβλημάτων, ιδίως αν ο πρώην ιδιοκτήτης έχει αποκρύψει την αλήθεια. Αντίθετα, μέσα από διαδικασίες ασφαλείας οι πιθανότητες εξαπάτησης μειώνονται – προσοχή δεν εξαφανίζονται – ιδιαίτερα όταν μιλάμε για αγορά από ιδιώτη και όχι από κατάστημα. Και αν η αγορά σας, πέρα από οικονομική, αποδειχτεί και καλή, τότε μια πολυετής και απροβλημάτιστη συμβίωση με το μεταχειρισμένο σας σκούτερ απλώνεται μπροστά σας.

ΜΠΕΣ ΣΤΟ INTERNET ΚΑΙ ΨΑΞΕ.
Ακολουθείτε, όπως είναι λογικό, τη γνωστή διαδικασία: εφημερίδες και περιοδικά αγγελιών, αλλά κυρίως ιστοσελίδες με εκατοντάδες προσφορές, για να μην πούμε και παραπάνω. Ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει ποιο μοντέλο σας ταιριάζει (διαβάστε στη στήλη ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ το άρθρο: “Πώς διαλέγουμε το νέο μας σκούτερ”) ή έχετε προδιορίσει τα 2-3 μοντέλα που σας ενδιαφέρουν, κι είστε έτοιμοι να ξαμοληθείτε στους δρόμους και στα ίντερνετ του κόσμου για να αναζητήσετε… την “τέλεια αγορά”.

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΓΓΕΛΙΑ. Η ανάγνωση της αγγελίας και η αποκρυπτογράφησή της είναι μεγάλη υπόθεση. Οι σύντομες και απλές αγγελίες που όμως δεν ξεχνούν να καλύψουν βασικούς τομείς είναι και οι καλύτερες, ιδιαίτερα αν συνοδεύονται και από την τιμή. Είναι θέμα τιμής… Πολλοί πιστεύουν πως αν αναφέρουν στην αγγελία τους το περίφημο “σε τιμή ευκαιρίας” θα προκαλέσουν πλήθος τηλεφώνων από περίεργους που έλκονται από το δόλωμα που τους έχει ριχθεί και δεν μπορούν να κρατηθούν.

Η αλήθεια είναι πως η πλειονότητα των ανθρώπων που διαβάζει αγγελίες κοιτάζει κυρίως τις τιμές και σίγουρα βαριέται να μπει στον κόπο να πάρει 10 τηλέφωνα για να ανακαλύψει τι σημαίνει η κάθε “τιμή ευκαιρίας”…

Εξάλλου, το «τιμή ευκαιρίας» μεταφράζεται διαφορετικά για τον καθένα και εξαρτάται από το τι κουβαλάει ο καθένας στο κεφάλι του. Ο μπάρμπας που πουλάει τη χιλιοταλαιπωρημένη, κακομεταχειρισμένη του Vespa για 3.000 ευρώ, πιστεύοντας ότι πουλάει αντίκα, είναι εκτός πραγματικότητας.

Το ίδιο και ο τύπος με το Μajesty 250 που ζητάει 5.000 ευρώ επειδή το μηχανάκι του έχει μόλις 3.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ και “τόσο πουλιούνται σήμερα τα καινούργια 250άρια”, παραβλέποντας ότι πρόκειται – συν τοις άλλοις – για μοντέλο δεκαετίας…

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΡΙΣΤΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ; Το αστείο είναι πως ενώ στο εξωτερικό όταν ένας χριστιανός (…ή πιστός κάποιας άλλης θρησκείας) συντάσσει την αγγελία του, δεν διανοείται να πει ψέμματα για την κατάσταση του οχήματός του, στην Ελλάδα το ψέμα αποτελεί κανόνα. Ξέρετε στο εξωτερικό υπάρχει διαβάθμιση καταστάσεων. Ποτέ ένας Γερμανός ή ένας Άγγλος π.χ. δεν θα έγραφε πως το σκούτερ του είναι σε καλή κατάσταση, αν αυτό δεν ίσχυε. Η κατάσταση ενός σκούτερ, μιας μοτοσυκλέτας, ενός αυτοκινήτου κυμαίνεται από Κακή, Μέτρια, Καλή, Πολύ Καλή μέχρι και Άριστη. Στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των αγγελιών αναφέρει πως το όχημα είναι σε «άριστη» κατάσταση. Με λίγα λόγια, οι περισσότεροι ψεύδονται. Άριστο είναι ένα σκούτερ που έχει κάνει 500 με 1.000 χιλιόμετρα από τη μέρα που αγοράστηκε, που παρέμενε σε κλειστό χώρο όταν δεν κυκλοφορούσε και που έχει φυλαχθεί με ευλάβεια. Μόνο τότε είναι άριστο.

Έχουμε συναντήσει δεκάδες «άριστα» μεταχειρισμένα δίκυκλα όλα αυτά τα χρόνια, τα οποία εύκολα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν από “σκουπίδια” και «μπάζα», μέχρι «απόπειρες δολοφονίας εξ αμελείας».

Ίσως να άξιζε να γράψει κανείς ένα ξεχωριστό άρθρο γι’ αυτές τις περιπτώσεις, αφού εγγυημένα θα έβγαζε πολύ γέλιο… Ευτυχώς, τώρα πια οι αγγελίες στο διαδίκτυο συνοδεύονται σχεδόν πάντα από φωτογραφίες κι έτσι παίρνει κανείς μια πρώτη ιδέα, όμως, ακόμα και οι φωτογραφίες μέσω υπολογιστή – ειδικά χαμηλής ανάλυσης – δεν είναι ο καλύτερος τρόπος. Αν δεν περιεργαστείς από κοντά, ζωντανά το σκούτερ, δεν γίνεται να βγάλεις συμπέρασμα. Έχουν δει πολλά τα μάτια μας. Μηχανάκια που ξεκινούσαν από το να είναι βαμμένα με πινέλο μέχρι τελευταίας βίδας και ακτίνας, μέχρι μοτοσυκλέτες και σκούτερ «σε δόσεις», «σε τεύχη» που λένε, με τα κομμάτια τους μοιρασμένα άτακτα σε καφάσια, κούτες, κουτάκια και σακούλες. Όλα ήταν σε «άριστη» κατάσταση… Το αν ένα σκούτερ είναι άριστο ή όχι, αυτό είναι κάτι που θα αποφασίσει ο αγοραστής και κυρίως ο εξειδικευμένος μηχανικός, όπως θα διαβάσετε σε μελλοντικό άρθρο. Σίγουρα πάντως ο πιο ακατάλληλος άνθρωπος για να κρίνει αν ένα σκούτερ είναι άριστο είναι ο ιδιοκτήτης του, έστω κι αν έχει πολλούς λόγους να το κάνει – από αντικειμενικούς (“δεν μου έχει βγάλει ποτέ ζημιά”) μέχρι υποκειμενικούς – (“έχω περάσει πολλά χρόνια μαζί του”).

ΜΗ ΒΙΑΣΤΕΙΣ ΝΑ ΒΓΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ. Μην αρχίσετε να τρέχετε απο δώ κι απο κει, πίσω από κάθε αγγελία που βλέπετε. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο και τα SMS, αλλά και το τηλέφωνο για να εξοικονομήσετε χρόνο. Με τα e-mail και με τα SMS θα γλιτώσετε χρήματα – αν υποθέσουμε πως σκοπεύατε να κάνετε καμιά 50αριά τηλέφωνα σε κινητά. Στα e-mail μπορείτε να αναπτυχθείτε και άρα να επικοινωνήσετε καλύτερα με τον πωλητή. Με τα SMS, μπορείτε να γράψετε π.χ. «Καλησπέρα, ενδιαφέρομαι για το «τάδε σκούτερ». Kατεβάζετε την τιμή στα 2 χιλ. ευρώ;» Δηλαδή κάνετε την προσφορά σας άμεσα μέσω μηνύματος και έτσι ξεκαθαρίζετε σύντομα αν ο πωλητής προτίθεται να κατεβάσει την τιμή. Κάνετε το παζάρι σας από την αρχή και βλέπετε αντιδράσεις χωρίς να χάνετε πολύτιμο χρόνο.

Χαμένος χρόνος λογίζεται το να μιλήσεις με κάποιον στο τηλέφωνο, να κλείσετε ραντεβού, να πας, να ελέγξεις το όχημα, να το κάνεις βόλτα και τελικά να φτάσεις στη συζήτηση, όπου πιθανά να αντιμετωπίσεις μια παράλογη ή αμετακίνητη στάση από την πλευρά του πωλητή. Να μην είναι, ας πούμε, διατεθειμένος, να κατεβάσει την τιμή ούτε 50 ευρώ. Και τελικά να έχει πάει στράφι όλη σου η ταλαιπωρία. Άρα το πρώτο τηλεφώνημα έχει μεγάλη σημασία.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΩ. Όταν φτάσει η ώρα του τηλεφωνήματος θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι. Δεν μιλάω για ψυχολογική προετοιμασία και για το ποιος θα επικρατήσει στη συζήτηση, αλλά ούτε και για το ύφος που πρέπει να έχει κανείς στο τηλέφωνο (δηλαδή να μην δείχνει πως καίγεται να αγοράσει το σκούτερ που πουλάει ο άλλος και πως είναι η σούπερ-ευκαιρία που δεν θέλει με τίποτε να χάσει). Αν βέβαια, θα θέλατε να πούμε μια κουβέντα σχετικά με το ύφος… τότε να την πούμε: γενικά μιλάμε αργά, καθαρά, γνωρίζοντας πως εμείς έχουμε το πάνω χέρι, αφού προσφέρουμε χρήματα. Αρκεί να μην το παρακάνουμε όμως, πράγμα που σημαίνει πως όλα τα παραπάνω εκφράζονται με ευγένεια και όχι με διάθεση επιβολής (μαγκιά) στον άλλο και εξυπνακίστικο στυλ του τύπου «εγώ τα ξέρω όλα, έλα να σε εξετάσω». Δεν είναι λίγες οι διαπραγματεύσεις πολύ καλών «τεμαχίων» – όπου πωλητής και αγοραστής θα κέρδιζαν αμφότεροι – οι οποίες διακόπηκαν επειδή κάποιος από τους δύο το έπαιξε εξυπνάκιας και είπε την λάθος κουβέντα την πιο ακατάλληλη στιγμή. Ευγένεια, λοιπόν.

Καλό είναι να αποφεύγονται τα «Σαν-πολλά-δεν-είναι ρε-μεγάλε;» και τα «Τόσα-ζητάς-γιατί τόσα-σου-λείπουνε;», επειδή το σκουτεράκι του μπορεί πράγματι να είναι πολύ καλό και προσεγμένο και να μας συμφέρει να το αγοράσουμε, αλλά να χαλάσει η διαπραγμάτευση για ένα μικροποσό, και να το μετανιώσουμε πικρά αργότερα.

ΜΕ ΧΑΡΤΙ ΚΑΙ ΜΕ ΜΟΛΥΒΙ ή και με εκτυπωτή… Προσπαθήστε κατ’ αρχήν να επικοινωνήσετε με τον άνθρωπο που πουλάει το σκούτερ, κι όχι με κάποιον που τον εκπροσωπεί. Όταν μιλήσετε στο τηλέφωνο με τον ιδιοκτήτη/πωλητή του σκούτερ, αποσπάστε συγκεκριμένες και όχι γενικές πληροφορίες. Μην αναλωθείτε σε ερωτήσεις του τύπου : “Είναι κόκκινη όπως γράφετε και φαίνεται στη φωτογραφία…” ή “τα χιλιόμετρα που αναφέρετε στην αγγελία είναι πραγματικά” κ.α. που δεν θα σας διαφωτίσουν ιδιαίτερα.

Προετοιμασία πριν από το τηλεφώνημα δεν σημαίνει απλά να διαβάσεις ξανά και ξανά την αγγελία μέχρι να τη μάθεις απέξω.

Ούτε χρειάζεται να κοιτάζεις επί ώρες τις φωτογραφίες του μοντέλου μέχρι να κοκκινήσουν τα μάτια σου και να το λαχταρήσεις τόσο, όσο τίποτε άλλο στον κόσμο (βλ. “αν δεν πάρω το μπεζ το Beverly θα πεθάνω!”) Παίρνεις μια κόλα χαρτί (όπως λέγανε και στο σχολείο, στα διαγωνίσματα) και γράφεις αυτά που θέλεις να ρωτήσεις, δηλαδή τους 10 σημαντικούς τομείς: Περιοχή, Μοντέλο, Έτος κατασκευής, Χρώμα, Zημιές, Χιλιόμετρα, Σέρβις, Κατάσταση, Έξτρα εξαρτήματα, Τιμή.

ΠΕΡΙΟΧΗ: Το σκούτερ πρέπει να είναι εντός της εμβέλειάς σας. Τι θα κάνετε αν βρίσκεται 500 χιλιόμετρα μακριά; Θα το ελέγξετε δι αλληλογραφίας ή μήπως θα πάτε με τα λεφτά στο χέρι ταξίδι για να δείτε, να εγκρίνετε και να κάνετε μεταβίβαση επι τόπου; Η τελευταία μέθοδος έχει φέρει πολύ πόνο σε πλήθος αγοραστών.

ΜΟΝΤΕΛΟ: Βεβαιωθείτε αν είναι το ίδιο μοντέλο για το οποίο ενδιαφέρεστε (πολλές φορές γίνονται λάθη στις αγγελίες).

ΕΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Άλλο είναι το έτος κατασκευής και άλλο το πότε βγήκε η πρώτη άδεια.

ΧΡΩΜΑ: Αν διαβάσετε πως είναι βαμμένο διαφορετικό χρώμα απ’ ότι βγαίνει από το εργοστάσιο, ρωτάτε για ποιο λόγο έχει ξαναβαφτεί (και αποφεύγετε, βέβαια, να το αγοράσετε).

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Ρωτήστε για την εξωτερική κατάσταση, γρατσουνιές, μικρο-χτυπήματα και αν η φύλαξή του γινόταν σε εξωτερικό χώρο ή σε γκαράζ, πυλωτή, κ.λπ. Επίσης ζητήστε να μάθετε για την κατάσταση των ελαστικών και των δίσκων (αν έχει), όπως κι αν όλα πάνω του είναι αυθεντικά ανταλλακτικά. Αν όχι, ρωτήστε γιατί.

ΖΗΜΙΕΣ: Χτυπημένο έστω και λίγο ή τρακαρισμένο σκούτερ αποκλείεται αυτομάτως. Ρωτήστε καλού-κακού αν έχει εμπλακεί σε ατύχημα. Αν απαντήσει θετικά ο πωλητής, ευχαριστήστε και χαιρετήστε τον, ακόμα κι αν σας το δώσει στη μισή τιμή. Διανυθέντα χιλιόμετρα: Τι έχει γράψει δηλαδή το κοντέρ. Αν είναι τίμιος ο ιδιοκτήτης, καλού-κακού ρωτήστε.

ΣΕΡΒΙΣ: Ενημερωθείτε για το συνεργείο που γινόταν η συντήρηση και αν υπάρχει καταγραφή. Επίσης ρωτήστε αν υπάρχει βιβλιαράκι σέρβις με σφραγίδες από το εξουσιοδοτημένο, κατά προτίμηση, συνεργείο. Ρωτήστε αν είχε παρουσιαστεί κάποιο μηχανικό πρόβλημα και αν το σκούτερ έχει δεχθεί οποιουδήποτε είδους επισκευή.

ΕΞΤΡΑ: Τι αξεσουάρ έχουν τοποθετηθεί μετά την αγορά.

ΤΙΜΗ: Την τιμή τη ρωτάτε τελευταία, παρόλο που τη γνωρίζετε από την αγγελία. Ρωτάτε ξανά γιατί μπορεί ο πωλητής να μην έχει δεχτεί τηλεφώνημα για πολύ καιρό και με αυτή την ερώτηση να είναι έτοιμος να την κατεβάσει. Απο δω και πέρα είναι που αρχίζετε την τηλεφωνική διαπραγμάτευση και ρωτάτε αν η τιμή είναι συζητήσιμη και τι περιθώρια μείωσης υπάρχουν. Μόλις ολοκληρώσετε τη συμπλήρωση της λίστας, σημειώστε το όνομα του ιδιοκτήτη και δώστε του το δικό σας όνομα. Αν θέλετε, αφήνετε επώνυμο και τηλέφωνο, αν όχι, δώστε στοιχεία όπως «ο Νίκος από τα Πατήσια», π.χ. και πείτε συγκεκριμένα πότε θα ξανατηλεφωνήσετε. Το να αφήνετε το όνομα σας έχει σημασία. Γλιτώνετε χρόνο την επόμενη φορά που θα τηλεφωνήσετε και κυρίως ο ιδιοκτήτης γνωρίζει πως έχει μιλήσει με ένα άτομο και όχι με τρία (αν έχετε κάνει 3 τηλεφωνήματα), άρα ξέρει πόσα άτομα έχουν ενδιαφερθεί. Δηλαδή δεν έχει την εντύπωση πως «με παίρνουν τηλέφωνα για το σκούτερ», ενώ είστε μόνο εσείς αυτός που τηλεφωνεί, άρα αποδυναμώνετε τη διαπραγμάτευσή σας. Η λίστα αυτή θα σας φανεί πολύτιμη, αφού με μία ματιά θα ξέρετε ακριβώς τις πληροφορίες της κάθε αγγελίας, αντί να κάθεστε να αναρωτιέστε πού πηγαίνει τι: “Ο Χρήστος από τα Λιόσα ήταν που είχε το ασημένιο SH με τα λίγα χιλιόμετρα ή ο Μήτσος από τον Υμηττό;”


πηγή: scooternet.gr/?p=2119
Τελευταία διόρθωση: 22/08/2012 16:05 από River.
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.

Απ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 15:55 #2

  • River
  • Το Άβαταρ του/της River
  • Offline
  • God Tmaxista
  • ΓΙΩΡΓΟΣ
  • Δημοσιεύσεις: 8964
ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΚΑΙ Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Ο τόπος, ο τρόπος και ο τύπος… τα “3Τ”


Η μέρα της γνωριμίας με την πιθανή δίτροχη σας αγάπη του μέλλοντος έχει φτάσει. Σήμερα θα τη δείτε επιτέλους από κοντά. Είναι μεν μεταχειρισμένη αλλά ελπίζετε να της έχει μείνει λίγη όρεξη για να ασχοληθεί μαζί σας και να σας προσφέρει εμπειρίες και συγκινήσεις (θετικές, εννοείται…). Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι σε αυτή την πρώτη σας συνάντηση θα είναι παρών και ο «πατέρας» της – αυτός στον οποίο ακόμα ανήκει.. Κι από εδώ και πέρα αρχίζει το πανηγύρι…

Προετοιμάζεστε για να συναντήσετε τον άνθρωπο που πουλάει το σκούτερ των ονείρων σας, το οποίο εσείς καλείστε να ελέγξετε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πλένεστε, χτενίζεστε, βάζετε τα καλά σας και παίρνετε μια βαθιά ανάσα. Πολύ σωστά κάνετε, γιατί δεν έχετε ιδέα για το τι πρόκειται να αντικρίσετε. Ακόμα και αν έχετε συμπληρώσει τη «Λίστα των 10 Σημαντικών Σημείων», που αναλύαμε στο προηγούμενο άρθρο (βλ. LINK) και η οποία κάλυπτε τους κυριότερους τομείς που σας ενδιαφέρουν, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να δείτε πράματα και θάματα. Δηλαδή να έχει πει διάφορα ψέματα ο πωλητής από το τηλέφωνο, για να μην χάσει τον πελάτη του. Κάθε τι που απέχει τελικά από την πραγματική αλήθεια, μετρά σαν αρνητικός πόντος, σαν φάουλ, στο να προχωρήσετε στην αγορά του συγκεκριμένου κομματιού.

Ο ΤΟΠΟΣ


Ο τόπος συνάντησης ορίζεται συνήθως στο μέρος όπου βρίσκεται το σκούτερ, μπορείτε, όμως – εάν μένετε μακριά – να ζητήσετε από τον πωλητή να μοιράσετε την απόσταση. Αυτό το μέρος πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, ειδικά στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης σάς επιτρέψει να οδηγήσετε το σκούτερ. Θα καταλάβετε ελάχιστα πράγματα αν οδηγήσετε το σκούτερ με 30 χιλιόμετρα την ώρα, ανάμεσα σε αυτοκίνητα μεσημέρι καθημερινής. Δρόμοι χωρίς κίνηση και μέρα αργίας, Σάββατο ή Κυριακή, είναι προτιμότερα από το «Τετάρτη απόγευμα την ώρα που κλείνουν τα μαγαζιά, στο κέντρο».

Ο ΤΥΠΟΣ…

Ο άνθρωπος που βρίσκεται απέναντί μας, ο πωλητής, ο ιδιοκτήτης του σκούτερ που ίσως γίνει σύντομα δικό μας, θα πρέπει να περάσει από … αξονικό τομογράφο και ανιχνευτή ψεύδους, πριν καν αρχίσει ο έλεγχος του σκούτερ. Σε αυτή τη φάση μετρούν πολλοί παράγοντες, από το επάγγελμά του (βλ. οδηγός αγώνων με συνεργείο, δικαστικός, καθηγητής, ιδιοκτήτης νυχτερινού κέντρου), μέχρι το φύλο, την ηλικία, την οδηγική εμπειρία, τις μηχανολογικές γνώσεις, ακόμα και την εμφάνιση.

Έχοντας απέναντί μας τον ιδιοκτήτη, δεν τον ξαναρωτάμε αυτά που έχουμε πει από το τηλέφωνο στη «Λίστα των 10», αλλά προσπαθούμε να λύσουμε περεταίρω απορίες, θέτοντας νέα ερωτήματα που έχουν προκύψει από τη ζωντανή παρατήρηση του προς πώληση αντικειμένου. Αν ο δίσκος του μπροστινού τροχού είναι, για παράδειγμα, στραβός ή ολοκαίνουργος (πολύ ύποπτο), αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να το δει κάποιος… από το τηλέφωνο.

Ό,τι δεν μας γεμίζει το μάτι ή μας φαίνεται περίεργο, το αναφέρουμε και ρωτάμε: βλέπουμε, ας πούμε, πως το ένα τζαμάκι του φλας είναι διαφορετικού χρώματος από τα άλλα. Θίγουμε το θέμα και παρατηρούμε τις αντιδράσεις του ιδιοκτήτη, για να διαπιστώσουμε την ειλικρίνειά του. Το αστείο είναι πως ο επιτόπου έλεγχος – που έχει ως βασικό του σκοπό να εντοπίσει παγίδες και μειονεκτήματα – λειτουργεί, τελικά, σαν αποτρεπτικός παράγοντας για την αγορά του σκούτερ. Δηλαδή πηγαίνετε στην συνάντηση για τον επιτόπιο έλεγχο, ούτως ώστε να βρείτε λόγους για να ΜΗΝ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ το συγκεκριμένο σκούτερ… Δεν είναι τρελό;

Ο ΤΡΟΠΟΣ

Η αλήθεια είναι πως κάνετε όλα τα παραπάνω για να διαμορφώσετε μια όσο το δυνατόν πιο σφαιρική κι εμπεριστατωμένη άποψη, ώστε να μπορείτε αργότερα να ζυγίσετε τα υπέρ και τα κατά. Προσέξτε τι είπαμε: είπαμε «αργότερα»… όχι εκείνη τη στιγμή. Ποτέ δεν παίρνουμε απόφαση επιτόπου.

Είναι σαν το «σύνδρομο του σουπερμάρκετ»: δεν πηγαίνεις ποτέ να ψωνίσεις σε σουπερμάρκετ με άδειο στομάχι που γουργουρίζει απ’ την πείνα. Είναι στατιστικά αποδεδειγμένο πως τα πράγματα που θα αγοράσεις θα είναι τα διπλάσια από αυτά που χρειάζεσαι. Αντίστοιχα, δεν πηγαίνεις στη συνάντηση αποφασισμένος να αγοράσεις πάση θυσία, τυφλωμένος από την επιθυμία απόκτησης του συγκεκριμένου μοντέλου. Πολλοί είναι οι λόγοι που ίσως σας ωθήσουν σε μια τέτοια βιαστική απόφαση: η απειρία, ο υπέρμετρος ενθουσιασμός, το γεγονός ότι βαρεθήκατε να ψάχνετε, η σκέψη ότι έχετε ήδη δει πολλά σκούτερ και αυτό μοιάζει να είναι το καλύτερο, κ.λπ.

Σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας ελέγχου του σκούτερ, πρέπει να είστε ψύχραιμοι και να μην ξεχνάτε στιγμή ότι το σκούτερ αυτό δεν είναι το μοναδικό στον κόσμο – άσχετα αν το φοβισμένο κομμάτι του μυαλού σας λέει πως «τέτοια ευκαιρία δεν θα την ξαναβρείς ποτέ, τρέχα μην τη χάσεις!»

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ

Αν δείτε πως κάτι δεν σας αρέσει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, αν η διαίσθησή σας ψιθυρίζει ότι «κάτι δεν πάει καλά», αν το ένστικτό σας λέει διαφορετικά πράγματα σε σχέση με αυτά που σας «πουλάει» ο ιδιοκτήτης, απομακρυνθείτε…Αν για κάποιο λόγο δεν σας ταιριάζουν αυτά που βλέπετε σε σχέση με αυτά που ακούτε, απομακρυνθείτε… Αν έχετε την παραμικρή υποψία σε κάποιον τομέα ότι οι εξηγήσεις του ιδιοκτήτη δεν σας καλύπτουν. και πάλι ξέρετε τι θα κάνετε… απομακρυνθείτε.

Και περάστε με όρεξη στην επόμενη αγγελία. Ακόμα και να θεωρήσετε ότι κάνατε λάθος που φύγατε, να θυμάστε πως υπάρχει χρόνος και μπορείτε να επανέλθετε, να ξανασυναντηθείτε. Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα σε μια αγοραπωλησία είναι η αγορά να σας προκαλεί χαρά και ενθουσιασμό και όχι να φέρνει στεναχώρια, να είναι προϊόν τύψεων ή πίεσης.Δεν έχετε καμία απολύτως υποχρέωση απέναντι στον ιδιοκτήτη, ο οποίος μπορεί να σας κατηγορήσει ότι «κουβαλήθηκε» για χάρη σας. Είναι μέσα στις υποχρεώσεις του να πηγαίνει και να δείχνει το «καμάρι» του μέχρι να πουληθεί, εφόσον θέλει να το πουλήσει. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει.

Πηγαίνετε με τη ροή του σύμπαντος, μην πιέσετε την κατάσταση, μην κάνετε τίποτε με το ζόρι, μην υποχρεώσετε τον εαυτό σας να αποκτήσει κάτι προβληματικό που δεν σας ικανοποιεί, μόνο και μόνο επειδή είναι ευκαιρία. Γιατί, στην τελική, μπορεί να «μοιάζει» με ευκαιρία και να μην «είναι» πραγματικά. Η διαφορά του «μοιάζει με ευκαιρία» από την πραγματική ευκαιρία, είναι κάτι που θα το αναλύσετε αργότερα, με καθαρό μυαλό, όταν θα έχετε απομακρυνθεί από τον πωλητή και το σκούτερ.

Όταν, με την ησυχία σας πια, θα μπορείτε να βουτήξετε το συναίσθημα σαν κουλουράκι στον καφέ της λογικής σας.


πηγή: scooternet.gr/?p=3893
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.

Απ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 15:58 #3

  • River
  • Το Άβαταρ του/της River
  • Offline
  • God Tmaxista
  • ΓΙΩΡΓΟΣ
  • Δημοσιεύσεις: 8964
ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ (ΣΚΟΥΤΕΡ)

Σημάδια που οδηγούν σε μια καλή ή κακή αγορά

O καλύτερος έλεγχος ενός μεταχειρισμένου σκούτερ γίνεται από επαγγελματία μηχανικό, ο οποίος να είναι μάλιστα εξουσιοδοτημένος για τη μάρκα του σκούτερ που έχουμε επιλέξει. Η εμπειρία ενός μηχανικού σε συγκεκριμένα μοντέλα, τα οποία “έχει δουλέψει”, έχει επισκευάσει και έχει μελετήσει στο παρελθόν είναι πολύτιμη. Ο λεπτομερής έλεγχος του μελλοντικού σας σκούτερ, που πιθανότατα να σας συντροφέψει χρόνια, από έναν τέτοιο άνθρωπο μετριέται “με το βάρος του σε χρυσάφι”, όπως λένε, και αυτό συμβαίνει επειδή ένα “σκούτερ-παγίδα” είναι ικανό να επιβαρύνει κατά πολύ την τσέπη σας, ακόμα και να διπλασιάσει την τιμή αγοράς του στο πέρασμα του χρόνου. Πολλά είναι τα παράδοξα που έχουμε καταγράψει όλα αυτά τα χρόνια, όπως, για παράδειγμα, την περίπτωση κάποιου που είχε ήδη πληρώσει σχεδόν διπλάσια την αρχική τιμή του σκούτερ του, εξαιτίας διάφορων επισκευών και εξακολουθούσε ακόμα να πληρώνει. Ο λόγος ήταν πως η κάθε επισκευή τού στοίχιζε πολύ λιγότερο απ’ ό,τι αν αποφάσιζε να αγοράσει καινούργιο σκούτερ, τελικά, όμως, είχε βγει χαμένος.

Βοήθεια από επαγγελματία


Το εξουσιοδοτημένο συνεργείο – που πρέπει να είναι, για ευνόητους λόγους, δικής σας επιλογής – τις περισσότερες φορές δεν θα ζητήσει αμοιβή για να κάνει έλεγχο μεταχειρισμένου. Ευελπιστεί πως, κάνοντας σωστά τη δουλειά του, και ο επόμενος αγοραστής του σκούτερ θα το προτιμήσει στο μέλλον. Σε περίπτωση – σπάνια, αλλά πιθανή – που ο μηχανικός ζητήσει αμοιβή (20-30 ευρώ, π.χ.) υπάρχει ένα “κόλπο” που ξεκαθαρίζει την κατάσταση. Μπορείτε να συμφωνήσετε με τον ιδιοκτήτη-πωλητή το εξής: αν αποδειχτεί ότι το σκούτερ έχει κάποιο πρόβλημα, θα επιβαρυνθεί εκείνος, ενώ αν το σκούτερ είναι άψογο, την αμοιβή του μηχανικού τη χρεώνεστε εσείς. Μια ακόμη λεπτομέρεια σε αυτή την ιστορία: αν ο πωλητής αρνηθεί την πρότασή σας, τότε το κάνει για κάποιο λόγο, δηλαδή το σκούτερ του μπορεί πράγματι να κρύβει κάποιο πρόβλημα. Μην τσιγκουνεύεστε το ποσό του ελέγχου γιατί μπορεί να σας γλυτώσει μελλοντικούς μπελάδες.

Bοήθεια από φίλο

Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα να βρεθεί εξουσιοδοτημένο συνεργείο και μηχανικός με γνώση πάνω στο μοντέλο, τότε πρέπει να έχετε κάνει την έρευνα σας από πρίν στο διαδίκτυο, δηλαδή να ψάξετε μεθοδικά όλο τον κόσμο για πιθανά προβλήματα αξιοπιστίας του συγκεκριμένου μοντέλου, ανακλήσεις, λεπτομέρειες, ιδιοτροπίες, ανταλλακτικά που είναι ακριβά, κ.λπ. Ένας φίλος που γνωρίζει δυο-τρια πράγματα παραπάνω από εσάς είναι επίσης πολύ χρήσιμος στη συνάντηση με τον πωλητή, αφού το δεύτερο ζευγάρι μάτια πολλές φορές βοηθάει. Φτάνοντας μπροστά στο σκούτερ που σας ενδιαφέρει, οπλισμένος με γνώση, παρατηρητικότητα, ψύχραιμη διάθεση και καθαρό μυαλό, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να περάσετε το σκούτερ από … αξονική τομογραφία, ώστε να ανακαλύψετε, ως άλλος Σέρλοκ Χόλμς, όλα τα μικρά σημάδια πάνω του που ίσως κρύβουν μεγάλες αποκαλύψεις.

Δύσκολος ο έλεγχος

Ποιο είναι το πρόβλημα εδώ; Τα σκούτερ, λόγω της φύσης της σχεδίασής τους, μπορούν πολύ εύκολα να συγκαλύψουν ένα ένοχο παρελθόν. Μια γυμνή μοτοσυκλέτα επιδεικνύει αμέσως τις διαρροές της, για παράδειγμα, τις λυμένες βίδες της κεφαλής, τα αλλοιωμένα από βενζίνες π.χ. καπάκια, τα γδαρσίματα, τις φλαντζόκολλες επισκευών που ξεχειλίζουν. Στα σκούτερ τα πολλά πλαστικά καπάκια κάνουν αυτό το έργο από εξαιρετικά δύσκολο μέχρι αδύνατο, αφού κάποια εξαρτήματα είναι πολύ καλά κρυμμένα και μόνο με λύσιμο καπακιών και πολλών βιδών μπορεί κάποιος να έχει πρόσβαση έτσι ώστε να τα ελέγξει. Κάθε μικρό σημάδι έχει σημασία και για αυτό ο ιδιοκτήτης- πωλητής πρέπει να είναι σε θέση να δώσει μια λογική και έγκυρη εξήγηση.

Μικρά πράγματα που πρέπει να προσέξετε


* Αν ο πωλητής έρχεται στο ραντεβού με ένα βρόμικο σκούτερ, αυτό μετράει αμέσως αρνητικά. Βρόμικο σκούτερ σημαίνει εγκατάλειψη, εγκατάλειψη σημαίνει αδιαφορία. Η αδιαφορία είναι πολύ πιθανόν να μην περιορίζεται στην εξωτερική εμφάνιση, αλλά – αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο – στη χρήση και την προγραμματισμένη συντήρηση. Δικαιολογίες του τύπου “δεν πρόλαβα” δεν ισχύουν. Όταν θέλεις πραγματικά να πουλήσεις το σκούτερ σου, το εμφανίζεις μπροστά στον πελάτη στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, φροντίζεις τουλάχιστον την εξωτερική εικόνα.

* Έχουμε πει σε προηγούμενο άρθρο πως η χειρότερη ώρα για να δει κάποιος και να ελέγξει ένα σκούτερ είναι το απόγευμα ή το βράδυ. Ωστόσο… το βράδυ μπορείς να ελέγξεις περίφημα τον κινητήρα με έναν φακό, καλύτερα απ’ ό,τι την ημέρα! Αυτό συμβαίνει γιατί ενώ την ημέρα το φως του φακού είναι υποτονικό, το βράδυ το φώς του γίνεται “διατρητικό” και φτάνει παντού. Ένα από τα παράδοξα της ιστορίας…

* Εξάρτημα από εξάρτημα που έχει διαφορές, μας βάζει κατευθείαν σε κατάσταση εγρήγορσης. Αν η δεξιά μανέτα είναι μαύρη και η αριστερή είναι άβαφη, ασημένια. Αν η μπίλια στην άκρη της μιας είναι γδαρμένη, ή αν το μπροστινό λάστιχο είναι διαφορετικής μάρκας ή διαφορετικής κατάστασης από το πίσω. Αν το ένα καπάκι δεν κουμπώνει καλά με το διπλανό του ή αν έχει ελαφρώς διαφορετικό χρώμα (εκεί να δείτε πώς φαίνεται τη νύχτα με τον φακό η διαφορά τους). Αν τα γκριπς είναι ολοκαίνουργια, αν ο δίσκος του ενός τροχού έχει μεγάλη διαφορά στη φθορά του σε σχέση με τον άλλον. Γενικά, ό,τι είναι πολύ φθαρμένο ή πολύ καινούργιο πάνω στο σκούτερ είναι ύποπτο (στη δεύτερη περίπτωση, αλλαγής) και χρήζει εξηγήσεων.

*Είναι ζωτικής σημασίας να ελεχθούν πολύ προσεκτικά όλα τα ηλεκτρικά και οι διακόπτες. Να βεβαιωθούμε ότι δουλεύουν τα φλας και οι προβολείς, η κόρνα και όλες οι ενδείξεις στα όργανα.

* Παίρνουμε οπωσδήποτε την άδεια κυκλοφορίας στα χέρια μας και ελέγχουμε τρεις φορές, όχι μία, τους αριθμούς πλαισίου. Εδώ υπάρχει μια λεπτομέρεια που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν. Τα σκούτερ, σε αντίθεση με τις μοτοσυκλέτες, δεν έχουν τον αριθμό πλαισίου πάντοτε στο ίδιο σημείο. Μας είχε πάρει μισή ώρα για να ανακαλύψουμε πού βρίσκεται ο αριθμός πλαισίου σε ένα Yamaha X-Max και τελικά τη λύση την έδωσε εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Ο αριθμός πλαισίου βρισκόταν κάτω από το πλαστικό πατάκι της ποδιάς, σε ένα σημείο που ούτε μέντιουμ δεν θα έβρισκε. Τι κάνουμε λοιπόν πριν πάμε στο ραντεβού; Παίρνουμε τηλέφωνο ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο και παρακαλούμε να μας ενημερώσουν για το πού βρίσκεται ο αριθμός πλαισίου. Ποτέ μα ποτέ δεν αγοράζουμε σκούτερ ή μοτοσυκλέτα εάν δεν έχουμε πρώτα συγκρίνει τους αριθμούς πλαισίου με τους αριθμούς που αναγράφονται στην άδεια.


πηγή: scooternet.gr/?p=5972
Τελευταία διόρθωση: 22/08/2012 16:05 από River.
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.

Απ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 16:01 #4

  • River
  • Το Άβαταρ του/της River
  • Offline
  • God Tmaxista
  • ΓΙΩΡΓΟΣ
  • Δημοσιεύσεις: 8964
Η ΠΡΩΤΗ ΒΟΛΤΑ

Πώς θα αποφύγεις το “σκούτερ-πατάτα”

Η πρώτη βόλτα ενός μεταχειρισμένου σκούτερ που σας ενδιαφέρει να αγοράσετε, δεν είναι εύκολη διαδικασία και απαιτεί προσοχή και γνώση. Το σημαντικό είναι ότι αν δεν ελέγξετε συγκεκριμένους τομείς και κινηθείτε με επιπολαιότητα… τότε πρέπει να αναλάβετε πλήρως την ευθύνη. Υπάρχει, δηλαδή, περίπτωση τα πιθανά ελαττώματα/ζημιές του σκούτερ που αγοράσατε, να σας ακολουθούν και να σας βασανίζουν για πολλά χρόνια. Αυτό μεταφράζεται σε: χαμένο πολύτιμο χρόνο, στεναχώρια και πεταμένα – με κόπο κερδισμένα – χρήματα…

Σημαντικός ο χώρος

Υποθέτουμε λοιπόν ότι έχετε φτάσει στο σημείο συνάντησης και αφού προηγουμένως ολοκληρώσετε τον στατικό έλεγχο σε όλους τους σημαντικούς τομείς, όπως έχουμε πει σε προηγούμενο άρθρο (πατήστε ΕΔΩ για να το διαβάσετε), έχετε ελέγξει την άδεια κυκλοφορίας και τον αριθμό πλαισίου, κι έχετε ενημερωθεί για τη σωστή συντήρησή του. Θυμηθείτε ότι ο χώρος που θα οδηγηθεί/δοκιμαστεί το σκούτερ δεν πρέπει να είναι μέσα σε επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον, με κίνηση, φανάρια και πολλά στενά, γιατί το πιθανότερο είναι λόγω της ακαταλληλότητάς του χώρου να μην μπορείτε να βγάλετε συμπεράσματα από το σκούτερ που οδηγάτε. Ένας ανοιχτός χώρος, με λίγη κίνηση και μια λογική ευθεία είναι σαφώς προτιμότερο πεδίο δοκιμής.

Έρχεται λοιπόν η στιγμή που πρέπει να οδηγήσετε το σκούτερ, για να διαπιστώσετε κατά πόσον αξίζει τα λεφτά του. Σταματήστε εδώ ένα λεπτό… μην προχωράτε, μην ανεβαίνετε καν στη σέλα του.

Νομική ευθύνη

Ας δούμε λίγο τα πράγματα από την πλευρά του ιδιοκτήτη. Αν ήμουν ιδιοκτήτης μεταχειρισμένου σκούτερ προς πώληση και ερχόταν ένας άγνωστος ενδιαφερόμενος αγοραστής, αν περνούσε από το χέρι μου και ήταν δυνατόν, δεν θα τον άφηνα καν να αγγίξει το σκούτερ μου… Όσες φορές έχω δώσει σκούτερ ή μοτοσυκλέτα για δοκιμή – αρκετές φορές εδώ και πολλά χρόνια – το κάνω υπό προϋποθέσεις. Ελέγχω – όσο μπορώ – τον άνθρωπο που έχω απέναντί μου και αν για τον παραμικρό λόγο κάτι δεν μου πηγαίνει καλά, αρνούμαι ευγενικά να του το δανείσω για βόλτα.

Aυτός που δανείζεται το σκούτερ σας για δοκιμαστικη βόλτα πρέπει να αφήσει κάποιο ενέχυρο σε εσάς. Από ταυτότητα (σίγουρα), μέχρι μοτοσυκλέτα, αυτοκίνητο (με τα κλειδιά να τα κρατάτε εσείς). Στην Αμερική και στην Αγγλία κάποιοι παρακρατούν όλο το ποσό που αντιστοιχεί στην αξία του οχήματος που δοκιμάζεται και το οποίο ποσό επιστρέφεται μετά τη βόλτα. Όπως αντιλαμβάνεστε, όλα έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη πωλητή-αγοραστή και να έχετε πάντοτε στο μυαλό τις περιπτώσεις (δεν είναι λίγες, ούτε σπάνιες) κλοπής οχήματος που “βγήκε για δοκιμαστική βόλτα” από δήθεν ενδιαφερόμενο και δεν γύρισε ποτέ πίσω.

Σε μια περίπτωση μάλιστα, ο “αγοραστής-απατεώνας” πήρε για βόλτα τη μοτοσυκλέτα μαζί με τον ιδιοκτήτη (δικάβαλο) έφτασαν σε μια ερημική περιοχή, τον κατέβασε από τη σέλα – δήθεν για “να την δοκιμάσει μόνος του” – και έφυγε αφήνοντας τον ιδιοκτήτη… στη μέση του πουθενά και ανήμπορο να κάνει κάτι άμεσα. Α, ναι και τότε δεν υπήρχαν κινητά…

Δοκιμή με συνεπιβάτη


Από νομικής πλευράς είναι μεγάλη η ευθύνη του ιδιοκτήτη όσον αφορά στη βόλτα που θα κάνει ο πιθανός αγοραστής του σκούτερ. Αν υποθέσουμε ότι δεν έχει ασφάλεια το σκούτερ – ο ιδιοκτήτης διώκεται σύμφωνα με το νόμο, όπως επίσης διώκεται και σε εμπλοκή του οχήματός του σε ατύχημα. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής πρέπει να επιδείξει το δίπλωμά του και επίσης να αποδείξει ότι μπορεί να το οδηγήσει με ασφάλεια. Σε περίπτωση που κάτι δεν σας πηγαίνει καλά με τις ικανότητες του αγοραστή, κάντε τον εσείς βόλτα. Από την άλλη δεν θα εμπιστευόμουν παρά ελάχιστους ανθρώπους στον κόσμο να με πάνε βόλτα με το σκούτερ ή τη μοτοσυκλέτα τους και δύσκολα θα ανέβαινα πίσω από κάποιον που δεν γνωρίζω, για να μου δείξει πώς πηγαίνει το σκούτερ του.

Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο σε περίπτωση πτώσης ή ζημιάς, αφού ο αγοραστής μπορεί να επικαλεσθεί ότι το ατύχημα προκλήθηκε λόγω προβλήματος του σκούτερ, προκειμένου να μην αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη, οπότε περνάτε σε μηνύσεις (οι οποίες στην Ελλάδα δεν δικάζονται παρά μετά απο χρόνια). Πρόκειται για ένα πολύ λεπτό θέμα με το μεγαλύτερο πρόβλημα να πέφτει στους ώμους του ιδιοκτήτη. Το αφήνουμε όμως προς το παρόν για να έρθουμε ξανά στη θέση του δοκιμαστή και να δούμε τη σωστή διαδικασία για τη δοκιμή του σκούτερ.

Έτοιμοι για όλα

Είμαστε πλήρως εξοπλισμένοι και ντυμένοι για τη δοκιμή. Μπουφάν, κράνος, γάντια, σωστά παπούτσια (ιδανικά, μπότες μοτοσυκλέτας), εννοείται ότι έχουμε μαζί δίπλωμα οδήγησης και έχουμε ελέγξει ότι το σκούτερ είναι ασφαλισμένο. Η ομαλή εκκίνηση χωρίς σκορτσαρίσματα από πλευράς μετάδοσης είναι το πρώτο ζητούμενο και αυτή η δοκιμή εκκίνησης υπό φορτίο είναι μια δοκιμή που θα επαναλάβετε όταν η μετάδοση έχει ζεσταθεί αρκετά. Μετά από 5-10 λεπτά πατάτε λίγο πίσω φρένο – έτσι ώστε να “ζορίζεται” η μετάδοση – και ανοίγετε γκάζι για να ξεκινήσετε. Οι μεταδόσεις που έχουν πρόβλημα κάνουν θόρυβο, είτε από τον ιμάντα, είτε από τα υλικά/εξαρτήματα τριβής του φυγοκεντρικού συμπλέκτη. Ανοίγοντας το γκάζι σε οποιεσδήποτε στροφές δεν πρέπει να υπάρχει δισταγμός στην απόκριση του κινητήρα.

Μια έρημη ευθεία δρόμου με καλή άσφαλτο, θα σας βοηθήσει να αξιολογήσετε τα φρένα. Προσεκτικά στην αρχή, λίγο πιο δυνατά μετά, έτσι ώστε να δείτε αν το φρενάρισμα γίνεται χωρίς πρόβλημα και αν το σκούτερ “τραβάει” δεξιά ή αριστερά κατά το φρενάρισμα. Αν υπάρχει τάση προς την μία ή την άλλη πλευρά, το πρόβλημα προέρχεται από το μπροστινό τμήμα – δηλαδή: λαιμό πιρουνιού, ρουλεμάν λαιμού, πλάκα πιρουνιού, πιρούνι ή ακόμα και ζάντα (η οποία συνήθως, αν είναι χτυπημένη εμφανίζει κραδασμό στο τιμόνι).

Στις ευθείες – αφού βρείτε μιαν ευθεια χωρίς κίνηση για να μπορείτε να κάνετε τον έλεγχό σας – αφήστε το γκάζι και το τιμόνι, σηκώνοντας ελάχιστα τα χέρια σας από αυτό και δείτε πάλι αν το σκούτερ κινείται, “τραβάει” προς κάποια κατεύθυνση. Το ίδιο πρέπει να κάνετε και στις στροφές. Κατ’ αρχήν δοκιμάζετε σε αργές στροφές δεξιά-αριστερά, για να διαπιστώσετε αν δεχόσαστε την ίδια πίεση από το τιμόνι στο αντίστοιχο χέρι, καθώς στις αργές στροφές, το τιμόνι προσπαθεί να κλείσει προς το εσωτερικό της στροφής. Αν δεχόσαστε διαφορετική πίεση στις δεξιές π.χ. παρά στις αριστερές στροφές, τότε υπάρχει και πάλι πρόβλημα στο μπροστινό σύστημα.

Χωρίς βιασύνη

Καθώς είναι ζεστός ο κινητήρας κατεβείτε από το σκούτερ, στήστε το πάνω στο κεντρικό στάντ, βγάλτε το κράνος σας και ακούστε προσεκτικά τους μηχανικούς θορύβους που προέρχονται από τον κινητήρα. Οτιδήποτε ασυνήθιστο ακούγεται πρέπει να σιγουρευτείτε ότι δεν υπαινίσσεται και πρόβλημα. Ρωτήστε τον ιδιοκτήτη επί τούτου. Η απάντησή του πρέπει να είναι άμεση, πειστική και κατά προτίμηση αληθινή. Παρατηρήστε πώς δουλεύουν οι αναρτήσεις. Ένα πιρούνι που τερματίζει είναι ένδειξη προβλήματος ή μέτριας συντήρησης. Ο έλεγχος όλων των ηλεκτρικών πάνω στο σκούτερ είναι απαραίτητος. Από ένα καμένο λαμπάκι μέχρι μια κόρνα που δεν δουλεύει πρέπει να σας βάζουν ψύλλους στα αυτιά. Ποτέ μην παραβλέπετε τις λεπτομέρειες, ενώ όπως έχουμε ξαναπεί, ο σχολαστικός οπτικός έλεγχος – σε βαθμό βαρεμάρας – είναι απαραίτητος.

Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε τόσα πολλά για δίκυκλα και σκούτερ, ώστε να μειώσετε την πιθανότητα αγοράς “πατάτας”, επιστρατεύστε κάποιον γνωστό που ξέρει και μπορεί να σας βοηθήσει. Επίσης ο “άνθρωπός σας” θα είναι και αυτός που θα οδηγήσει το σκούτερ σπίτι σας μετά την μεταβίβαση, ειδικά αν δεν έχετε εμπιστοσύνη στις ικανότητές σας στην αρχή. Δεν είναι ντροπή, σχεδόν όλοι έχουμε περάσει από αυτή την φάση. Καλύτερα να φτάσει το σκούτερ με ασφάλεια την πρώτη φορά, παρά με άγχος, ρίσκο, ανησυχία, μόνο και μόνο για να μην πληγεί ο εγωισμός μας.


πηγή: scooternet.gr/?p=10174
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.

Απ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 16:04 #5

  • River
  • Το Άβαταρ του/της River
  • Offline
  • God Tmaxista
  • ΓΙΩΡΓΟΣ
  • Δημοσιεύσεις: 8964
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Πάρ’ το σκούτερ, κι έλεγξέ το!


Αφού λοιπόν διαβάσατε όλα τα άρθα με τις συμβουλές αγοράς του Scooternet (πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε) και αγοράσατε το σκούτερ των ονείρων σας, έστω και από δεύτερο χέρι. Φτάνετε στο σπίτι σας με ένα χαμόγελο μέχρι τον ουρανό. Μέχρι εδώ όλα καλά. Από εδώ και μπρος όμως, τι γίνεται; Απλά βάζουμε βενζίνη και κάνουμε βόλτες; Μάλλον όχι, αλλά για ρίξτε μια ματιά στο παρακάτω κείμενο.

Εννοείται ότι πριν αγοράσετε το μεταχειρισμένο σας σκούτερ το έχετε ελέγξει λεπτομερώς, σε γνωστό και έμπιστο εξουσιοδοτημένο συνεργείο . Αμέσως μετά την αγορά του λοιπόν πρέπει να επιστρέψετε στο ίδιο μέρος και να αφήσετε τον επαγγελματία – με δικές σας υποδείξεις – να το περιποιηθεί καταλλήλως. Ή εκτός αν έχετε τις γνώσεις και τα εργαλεία για να κάνετε μόνος σας τις εργασίες που χρειάζεται το “νέο” σας σκούτερ:

Κατάλογος εργασιών

1. Λεπτομερές πλύσιμο και γενικός περιφερειακός έλεγχος

2. Έλεγχος λαδιών (ή αλλαγή, μαζί με φίλτρο λαδιού)

3. Έλεγχος ελαστικών

4. Αλλαγή μπουζί, φόρτιση μπαταρίας, φίλτρο αέρα

5. Έλεγχος φρένων (δίσκοι τακάκια) και αλλαγή αν χρειάζεται

6. Έλεγχος στάθμης ψυκτικού υγρού και υγρών φρένων

7. Σφίξιμο βιδών, περιφερειακών και εσωτερικών


1.Λεπτομερές πλύσιμο και γενικός περιφερειακός έλεγχος

Ξεκινάμε με ένα πολύ καλό πλύσιμο, που σαν σκοπό να δούμε προσεκτικά όλα τα σημεία και τους τομείς του σκούτερ. Αν για παράδειγμα γύρω από τα δισκόφρενα δούμε σκόνη από την φθορά των τακακιών και κάποιες νωτισμένες περιοχές, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρχουν διαροή υγρού. Το ίδιο ισχύει και για τον κινητήρα σε διάφορα του σημεία, όπου ενώνονται τμήματά του. Κάθε διαροή πρέπει να σημειωθεί και να ελεγχθεί προσεκτικότερα το συντομότερο δυνατό από μηχανικό. Με το πλύσιμο και το στέγνωμα/σκούπισμα θα μπορέσουμε να δούμε διάφορα πράγματα που δεν είχαμε προσέξει νωρίτερα: γρατσουνιές, γδαρσίματα, ρωγμές σε πλαστικά, καπάκια που δεν στηρίζονται σωστά, βίδες που θέλουν σφίξιμο, κ.λπ.

2.Έλεγχος λαδιών (ή αλλαγή, μαζί με φίλτρο λαδιού)

Ασχέτως με αυτά που έχει δηλώσει προφορικά ο πρώην ιδιοκτήτης (π.χ. “τα λάδια τα άλλαξα πρόσφατα, δεν χρειάζεται να ασχοληθείς”, κ.λπ.) δίνουμε μεγάλη προσοχή σε αυτόν τον τομέα. Μόνο αν έχουμε στα χέρια μας το βιβλίο συντήρησης του σκούτερ, με σφραγισμένες τις εργασίες συντήρησης και δούμε ότι δεν απαιτείται αλλαγή λαδιού κινητήρα, δεν ασχολούμαστε. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση κάνουμε τα εξής: Ελέγχουμε τη στάθμη του λαδιού μέσω του δείκτη λαδιού. Μετά ανοίγουμε την κάτω βίδα του κινητήρα και αδειάζουμε τα λάδια και βλέπουμε την κατάσταση (αλλά και την μυρωδιά) τους. Τα πολύ μαύρα λάδια δεν σημαίνουν απαραίτητα κάτι κακό (περιέχουν καθαριστικά για τα μεταλλικά υπολείμματα του κινητήρα και πρέπει να μαυρίζουν), ενώ πρέπει να ελέγξουμε για γρέζια, μεταλλικά κομμάτια, κ.λπ. στον πάτο της λεκάνης που χρησιμοποιούμε για την αποστράγγιση.

Μετά, προσθέτουμε το λάδι κινητήρα που έχουμε επιλέξει (καλής ποιότητας, φημισμένης εταιρίας κατά προτίμηση) που έχει το ιξώδες (π.χ. 10W 40 SAE) που ορίζει ο κατασκευαστής και κυρίως τη σωστή ποσότητα. Δεν πρέπει δηλαδή να βάζουμε παραπάνω (αντιθέτως το λίγο λιγότερο λάδι δεν πειράζει τόσο) λάδι από αυτό που ορίζει η εταιρία που έχει φτιάξει το σκούτερ και αναγράφεται στο εγχειρίδιο (owners manual) συντήρησης. Αν βάλετε π.χ 1,5 λίτρα λάδι σε έναν κινητήρα που απαιτεί 1,1 λίτρα για να λειτουργεί σωστά διακινδυνεύετε να αυξηθεί η πίεση στον κινητήρα σε τέτοιο βαθμό ώστε να κινδυνεύσουν οι φλάντζες του. Μαζί με τα λάδια, αλλάξτε και το φίλτρο για να έχετε ήσυχο το κεφάλι σας, αφού κάνατε ολοκληρωμένη δουλειά και γνωρίζετε ακριβώς πότε πρέπει να γίνει η επόμενη αλλαγή τους.

Μετά την αλλαγή λαδιών ελέγξτε σε τακτά διαστήματα (π.χ. κάθε 200 χιλιόμετρα) τη στάθμη τους μέσω του δείκτη, έτσι ώστε να βεβαιωθείτε ότι ο κινητήρας σας δεν καίει λάδια. Δυστυχώς είναι ένα θέμα που δεν θα μπορούσατε να γνωρίζετε, πριν την αγορά του σκούτερ.

3.Έλεγχος ελαστικών


Ελέγξτε τα λάστιχα μπροστά και πίσω όσο το δυνατόν καλύτερα μπορείτε. Κολλήστε το πρόσωπό σας πάνω τους, πάρτε μεγενθυντικό φακό, πάρτε μικροσκόπια… και κοιτάξτε αν υπάρχουν “ρυτίδες” μέσα στα αυλάκια του πέλματος, καθώς και την σύσταση του ίδιου του πέλματος για αλλοιώσεις. Αν το λάστιχο έχει “γήρανση”, ξερές επιφάνειες, είναι άνισα φθαρμένο, με γυαλισμένα τμήματα, αν λείπει κάποιο κομμάτι ή αν έχει “καρούμπαλο” σε κάποιο σημείο. Μια και βρισκόσαστε στην περιοχή ελέγξτε και τις ζάντες για χτυπήματα, στραβώματα, γδαρσίματα ή αποχρωματισμό.

Αν τα λάστιχα σας έχουν χάσει επίσης ύψος από το πέλμα τους τότε είναι επιβεβλημένο να πάρετε την απόφαση: να επενδύσετε σε ένα νέο ζευγάρι λάστιχα, ειδικά αν είναι φθινόπωρο ή χειμώνας και έχετε μπροστά σας κρύους δρόμους και βροχές, που ώς γνωστόν μειώνουν την πρόσφυση των ελαστικών. Αν είναι όλα εντάξει ή δεν υπάρχουν χρήματα για αλλαγή ελαστικών, τότε το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να φροντίζετε να είναι φουσκωμένα, στις πιέσεις που ορίζει ο κατασκευαστής.

4.Αλλαγή μπουζί, φόρτιση της μπαταρίας, φίλτρο αέρα

Μετά τα “μηχανικά” περνάμε στα “ηλεκτρικά” και αλλάζουμε αμέσως το μπουζί του κινητήρα, αρκεί να υπάρχει πρόσβαση για να γίνει κάτι τέτοιο. Αν δεν υπάρχει πρόσβαση πηγαίνουμε στο συνεργείο, γιατί υπάρχει περίπτωση να “λυθεί το μισό σκούτερ” για να γίνει η αντικατάσταση. Είναι αστείο το κόστος ενός νέου μπουζί και το μεγαλύτερο αστείο είναι ότι πάρα πολλοί αδιαφορούν για αυτό, το εξαιρετικά σκληρά εργαζόμενο εξάρτημα του κινητήρα τους.

Με λίγη καλή προσπάθεια (βλ. ένας μίνι φορτιστής μπαταριών στο σπίτι) – αρκεί και πάλι να υπάρχει σχετικά εύκολη πρόσβαση – δώστε στη μπαταρία ένα φρεσκάρισμα με τη μορφή φόρτισης, αφού οι μπαταρίες στα σκούτερ είναι τομέας εξαιρετικής σημασίας πλέον. Χωρίς μπαταρία – και σε συνδυασμό με την έλλειψη μανιβέλας – ένας κινητήρας σκούτερ δεν παίρνει μπροστά με τίποτα ή εκτός αν έχετε όρεξη να κουβαλάτε κάτω από τη σέλα καλώδια για εκκίνηση από μπαταρία αυτοκινήτου…

Η αλλαγή του φίλτρου αέρα είναι μια εύκολη – συνήθως, όχι πάντα – δουλειά που απαιτεί το λύσιμο 3-4 βιδών και επιβεβλημένη για την σωστή “αναπνοή” του κινητήρα. Αν το φίλτρο είναι σχετικά καθαρό, τότε ένα φύσημα με αέρα σε ένα βενζινάδικο θα το κάνει ακόμα καλύτερο.

5.Έλεγχος φρένων (δίσκοι τακάκια) και αλλαγή αν χρειάζεται

Αν έχετε παχύμετρο ελέγξτε το πάχος του δίσκου και δείτε αν είναι το ενδεδειγμένο (αναγράφεται συνήθως πάνω στην δισκόπλακα). Αν είναι λεπτότερος ο δίσκος, τότε η αλλαγή του είναι μια πολύ σοφή κίνηση, αφού μιλάμε για έναν από τους σημαντικότερους τομείς ασφαλείας πάνω σε ένα δίτροχο και όχημα γενικότερα.

Μετά κοιτάξτε μήπως υπάρχουν βαθειά αυλάκια στο δίσκο ή γυαλισμένες περιοχές περιφερειακά που είναι μικρότερες από την επιφάνεια πέδησης του δίσκου. Ελέγξτε και το πάχος των υλικών στα τακάκια κοιτώντας, είτε από μπροστά, είτε από πίσω από την δαγκάνα. Αν το υλικό τριβής έχει μείωθεί τόσο που πλησιάζει επικίνδυνα το σίδερο του τακακιού, τότε αντικαταστήστε τα. Μην ξεχάσετε όταν βάλετε καινούργια τακάκια να διανύσετε μια περίοδο “στρωσίματός” σε σχέση με τον δίσκο και μην περιμένετε άμεσα βελτιωμένο φρενάρισμα.

6. Έλεγχος στάθμης ψυκτικού υγρού και υγρών φρένων

Δείτε είτε από το manual, είτε ρωτήστε το εξουσιοδοτημένο συνεργείο (αν δεν φαίνεται) πως φτάνετε μέχρι την τάπα του υγρού ψύξης του κινητήρα. Ελέγχουμε την στάθμη του ψυκτικού υγρού στο δοχείο υπερχείλισης και αν χρειάζεται συμπληρώνουμε. Μετά περνάμε στα υγρά των φρένων. Αν τα δοχεία ή οι τρόμπες των φρένων είναι εμφανείς στο τιμόνι, απλά λύνουμε τις δύο βίδες του καπακιού και συμπληρώνουμε υγρά φρένων (τα ενδεδειγμένα DOT και όχι “ότι νάναι”).

Αν τα δοχεία με το υγρό φρένων δεν είναι εμφανή, τότε πρέπει να βρείτε με ποιο τρόπο θα λυθούν τα καπάκια του τιμονιού που τα κρύβουν και μετά να δράσετε. Μιας και βρίσκεστε στην περιοχή ρίξτε και λίγο λάδι ανάμεσα σε μανέτα και τρόμπα, εκεί που τρίβονται τα δύο εξαρτήματα.

7.Σφίξιμο βιδών, περιφερειακών και εσωτερικών

Αν είναι εύκολο και ξέρετε τη διαδικασία (ιεροτελεστία θα λέγαμε είναι το λύσιμο των πλαστικών των σκούτερ, με πολύ συγκεκριμένη σειρά και κρυφές βίδες που πρέπει να γνωρίζεις για να προχωρήσεις) λύστε τα περιφερειακά πλαστικά καπάκια και σφίξτε κάθε μια βίδα και βιδούλα που βλέπετε μπροστά σας: από τον κινητήρα, μέχρι το πλαίσιο, τις αναρτήσεις, τις βίδες που στηρίζουν την εξάτμιση, κ.λπ. Μετά – πάντοτε με προσοχή, σύνεση και “ελαφρύ χέρι” σφίξτε και τις βίδες που συγκρατούν τα καπάκια πάνω στο σκούτερ, αλλά και τις βίδες και παξιμάδια τροχών και φρένων.

Αν ακούτε θορύβους από την περιοχή του προβολέα ή του μπροστινού μέρους, δηλαδή “πράγματα που κοπανάνε”, τότε αξίζει να προσπαθήσετε να φτάσετε σε αυτά και να σφίξετε τις βίδες του εξαρτήματος που έχουν “ανεξαρτητοποιηθεί”. Επίσης πολλές φορές όταν τα πλαστικά τρίζουν ή κτυπούν τότε μια λύση είναι να “μπουκώσετε” τον γύρω χώρο με ένα μονωτικό, αφρώδες υλικό τύπου αρμαφλέξ…


πηγή: scooternet.gr/?p=16132
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.

Απ: Συμβουλές για την αγορά μεταχειρισμένης μηχανής 22/08/2012 18:43 #6

  • vachos
  • Το Άβαταρ του/της vachos
  • Offline
  • Διαχειριστής
  • Solar black 2013
  • Δημοσιεύσεις: 3436
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες 3
πολύ χρήσιμο Γιώργο ευχαριστούμε B) B)
Nothing but the max! Vachos #0001
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.